Šarganska osmica

Virtuelna tura Šarganskom osmicom, jedinom obnovljenom i turistički aktivnom uskotračnom prugom u regionu.

Početkom prošlog veka, u nastojanju da se „gvozdenim putem“ iz ekonomskih i drugih interesa povežu dve susedne države, započinje se realizacija projekta izgradnje pruge preko Mokre Gore i Šargana. Uskotračna pruga bi bila spona između Višegrada i Užica, odnosno, spona železničkih infrastruktura dveju država.
Dugogodišnja okupacija Bosne i Hercegovine od strane Austrougarske monarhije a kasnije i okupacija Srbije naterali su okupatora da što pre poveže okupirane teritorije. Proleća 1916. godine započinju radovi na izgradnji pruge koja postaje pravi izazov za graditelje, trebalo je savladati visinsku raziku između Kremne i Mokre Gore, kao i ukrotiti padine šargana mnogobrojnim tunelima i mostovima.
Poraz i povlačenje Austrougarske monarije ostavlja započete radove na teret ratom izmučenoj Srbiji. Radovi se konačno završavaju i Januara 1925. godine pruga se zvanično pušta u rad i povezuje delove novostvorene Kraljevine Srba Hrvata i Slovenaca.
1964. godine stupa na snagu plan za modernizaciju železnice Titove Jugoslavije koji postaje surovo destruktivan po pruge uskog koloseka.
Godine 1974. Šarganska osmica se briše sa mape železničke infrastrkukture a delovi infrastrukture i parnjače bivaju rashodovani u staro gvožđe.
20 i nešto godina kasnije, shvativši potencijal pruge uskog koloseka, žitelji Mokre gore, Šargana i okolnih mesta daju inicijativu za obnovu pruge i stavljanja u funkciju razvoja turizma. Inicijativa se poklapa sa planovima reditelja Emira Kusturice da radnju fima „Život je čudo“ razmesti po pragovima Šarganske osmice, započinju se radovi na obnovi pruge i konačno 2003. godine, legendarni Ćira ponovo klopara prugom. Uspeh Kusturičinog filma, zapravo, postaje neproceniva reklama za Šargansku osmicu, mnoge generacije po prvi put saznaju za magične predele Šargana. Upečatljive scene filma, prvi susret sa prugom i zamajci ručno pogonjene dresine postaju zamajac u razvoju turizma cele regije.
Godina 2011. donosi nove rekorde, prugom je prevezeno skoro 50.000 turista, obnovljena je deonica pruge koja povezuje Višegrad i Mokru Goru. I opet, na inicijativu, na ideju i zalaganje Emira Kusturice, u Višegradu je započeta izgradnja Andrićevog grada Kamengrada, a Ćira i uskotračna pruga prestavljaju kulturološku, sociološku, etičku i na kraju krajeva ekonomsko-turističku vezu dveju država.

Ako ste se odlučili da posetite Mokru Goru i Šargansku osmicu, pored vožnje Ćirom, predlažemo vam da odvojite jedan dan za šetnju delom pruge. Krug za šetnju je oko 8km, do stanice Jatare postoji asvaltni put, a šetnja do vidikovca Ludi Kamen je pored pruge, uređenom stazom koja obilazi useke i tunele. Šetnju možete nastaviti silaskom na seoski put koji od stanice Golubići vodi do Belih Voda i crkve Sv. Jovana Krstitelja. Mapu šetnje možete pogledati na sledećoj fotografiji Šarganske osmice
Doživite Šargansku osmicu na pravi način, odsustvo gužve i turista, Ćira koji protutnji pored vas, miris pruge i autentičan ambijent učiniće da se osećate kao u filmu Život je čudo.

Share Code:

Srodni članci:

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *